Universitetslektor Åsa Jernudd, Filmvetenskap, Örebro universitet

Idag ser vi på film som aldrig förr – på Instagram, som korta videor på Tiktok eller Facebook, serier på streamingtjänster och långfilmer på Netflix. Någon enstaka gång klämmer vi in ett biografbesök. Var det annorlunda förr?

   Den tidiga efterkrigstidens ungdomskultur genomsyrades av film – som sågs på bio. Fram till tevens ankomst hade biografen monopol på rörlig bild. Ungdomarna inte bara gick på bio, de hängde på biografer och närliggande fik eller stråk, pratade film, härmade filmstjärnor, samlade på idolporträtt och biobiljetter. Det fanns fler biografer per capita i Sverige än någon annanstans i Europa och de var utspridda över hela landet. På eller nära minsta ort fanns (minst) en biograf som visade film (minst) ett par tre gånger i veckan.

   Åsa Jernudd kommer att berätta om sin forskning om den svenska biografkulturens framväxt och särart. Hon ger också röst åt publikens upplevelser av att gå på bio i Sverige på 1950-talet, under filmens storhetstid, och in i 1960-talet, då biograferna hade tappat större delen av sin publik. I sin vardaglighet och flyktighet tycks de filmupplevelser som skapar filmkulturer lätt gå förlorad. Hon fördjupar vår förståelse för vad biograffilm har betytt, samt hur den fungerar som upplevelse över tid, och på så sätt komplettera och nyansera den etablerade filmhistorien.