Originaltitel: Ah-ga-ssi
Land, år: Sydkorea, 2017
Längd: 144 min
Regi: Chan-wook Park
Medverkande: Min-hee Kim, Jung-woo Ha, Jin-woong Jo
Sydkoreanske Park Chan-Wook förstår det gamla ordspråket ”hämnd är en rätt som bäst serveras kall” bättre än de flesta regissörer. Men den har kanske aldrig varit riktigt så ljuv som i ”The Handmaiden”. En efterlängtad comeback efter några filmer av ojämn kvalitet.
Heta känslor mellan en japansk arvtagerska och hennes kammarjungfru där vi inte vet vem som förför vem. Med uppsåt att lura Lady Hideko på hennes förmögenhet lyckas unga Sookee få anställning hos henne som kammarjungfru. Men oväntade känslor uppstår mellan dem, samtidigt som mannen bakom komplotten visar sig ha helt andra planer för Sookee. Alla lurar alla i Sydkoreanske mästerregissören Park Chan-wooks queera thriller noir, baserad på Sarah Waters “Fingersmith”.
”The handmaiden” är en allvarsam lek som balanserar det sexiga och det söta. Park Chan-Wook är helt enkelt en trollkarl när det gäller att leka med publikens förväntningar. Och när det kommer till manipulation och bedrägeri bemästrar hans karaktärer lögnen med svart bälte. Makten finns aldrig i händerna på den vi tror och säkra platser visar sig vara fällor. Detaljrikedomen i alla små kalkylerande drag är nästan överväldigande.
Filmen tävlade i Cannes om både Guldpalmen och Queerpalmen, och är Park Chan-wooks efterlängtade återkomst till hemlandet. En psykologisk thriller om passion, svek och hämnd.